آیا خودروهای برقی به صنعت نفت پایان می‌دهند؟

آیا خودروهای برقی به صنعت نفت پایان می‌دهند؟

خودروهای برقی می‌توانند جهان را متحول کنند؛ اما برخی افراد می‌گویند شاید خودروهای الکتریکی پایان‌بخش صنعت نفت در سراسر جهان باشند.

کنفرانس آب و هوای COP28 در دبی با هدف ارائه و عرضه محصولاتی که بتوانند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند، تشکیل شد. یکی از مواردی که شاید بیشتر از دیگر محصولات به‌چشم می‌خورد، خودروهای برقی بودند که با توجه به تقاضای زیاد، تبدیل به یک صنعت رو به رشد شده است.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس که متشکل از 29 کشور صنعتی است، مصرف نفت در پایان این دهه به بیشترین مقدار خود می‌رسد؛ به‌طوری‌که روزانه 103 میلیون بشکه نفت در سراسر جهان مصرف خواهد شد. بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت جهان یعنی چین و آمریکا، پیش‌بینی میزان مصرف خود را به مقدار زیادی کاهش داده‌اند.

آینده خرید و فروش خودروهای برقی

طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، حمل‌ونقل مصرف کننده حدود 60 درصد میزان مصرف نفت کل جهان است که در این 60 درصد، 10 درصد به‌تنهایی برای حمل‌ونقل در آمریکا استفاده می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، با ظهور خودروهای برقی تا سال 2030، باید حدود 5 میلیون بشکه نفت در روز کاهش تقاضا داشته باشیم.

بنا بر آمار منتشر شده، امروزه 13 درصد خرید و فروش در بازار خودرو، متعلق به خودروهای الکتریکی است. به‌احتمال زیاد این رقم تا پایان این دهه به 40 تا 45 درصد نزدیک خواهد شد. این افزایش آمار خرید و فروش خودرو برقی در نتیجه معاهده‌نامه‌ای است که طی استانداردهای سخت‌گیرانه آژانس بین‌المللی انرژی برای حفظ گرمایش جهانی در 1.5 درجه سانتی‌گراد (2.7 درجه فارنهایت) تنظیم و کشورها ملزم به اجرای آن شده‌اند.

آخرین اقدام یارانه‌ای که در سال گذشته مصوب شد، مربوط به اعتبار مالیات 7500 دلاری قانون کاهش تورم آمریکا بود که برای خرید یک خودرو برقی در نظر گرفته شد. همچنین طی اطلاعیه این آژانس، فروش خودروهای برقی تا سال 2030، باید در حدود 70 درصد بازار افزایش یابد و این برای پایبندی به توافقنامه پاریس، لازم است اجرایی شود.

ایستگاه شارژ خودروهای برقی

افزایش هزینه‌های نیروی کار، باعث شده است تا شرکت‌های خودروساز برقی مانند جنرال موتورز، فورد و استلانتیس طی هفته‌های اخیر برنامه تولید سریع خود را متوقف یا به‌طور کلی قطع کنند. با این حال، برخی پیش‌بینی‌کنندگان بازار، نسبت به کاهش قیمت باتری خودروهای برقی امیدوارند و انتظار دارند این وضعیت سریع‌تر به‌پایان برسد و شرکت‌های خودروساز دوباره به وضعیت تولید انبوه خود برگردند.

مقایسه چین و آمریکا از لحاظ خودروهای الکتریکی

طبق اعلام نظر کارشناسان صنعتی، تا به امروز چین از لحاظ خودروهای برقی نسبت به دیگر کشورها برتری داشته است. چین این برتری را مدیون سهولت دسترسی مردم به خرید خودرو برقی و ایستگاه‌های شارژ این خودروها است که در سرتاسر این کشور قرار دارند. این دسترسی به ایستگاه شارژ و قیمت آنها، دو عامل مهم در قیمت‌گذاری چنین خودروهایی برای آینده هستند.

همچنین بخوانید:آغاز تولید انبوه خودرو برقی نبکا به‌عنوان اولین خودرو برقی هوشمند ایران

مشاهدات نشان می‌دهند که ارزان‌ترین خودروی چینی 8 درصد از ارزان‌ترین خودروی بنزینی، ارزان‌تر است. این ارزانی قیمت، در نتیجه هدف‌گذاری درست و سهولت دسترسی به خاک‌های کمیاب مورد استفاده در این خودروها اتفاق افتاده است. هم‌اکنون این خودروها یک‌چهارم بازار خودرو چین را در اختیار دارند و با همین روال، به‌زودی شاهد پیشرو بودن چین در زمینه خودروهای برقی خواهیم بود.

اگر مقایسه‌ای بین وضعیت آمریکا و چین در حوزه خودرو برقی داشته باشیم، متوجه سبقت گرفتن چین خواهید شد. قیمت یک خودروی برقی در آمریکا، حدود 53 هزار دلار است که از نسخه بنزینی، 5000 دلار گران‌تر است. همچنین تعداد ایستگاه شارژ در آمریکا به‌مراتب کمتر از چین است.

با این حال طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، تا سال 2030 حدود 50 درصد از ثبت‌نامی‌های خودرو، مربوط به خودروهای الکتریکی خواهد بود و به این ترتیب شاید این خودروها به صنعت نفت پایان بدهند.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *