رئیس شرکت فیلترشکن سایفون: 35 میلیون کاربر ایرانی در هفته داریم!

رئیس شرکت فیلترشکن سایفون: 35 میلیون کاربر ایرانی در هفته داریم!

فیلترشکن سایفون یکی از محبوب‌ترین فیلترشکن‌هایی است که ایرانیان استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب به بررسی آمار عجیبی از استفاده Psiphon می‌پردازیم.

فیلترشکن‌ها ابزارهایی هستند که افراد برای دور زدن تحریم‌ها توسط دولت داخلی یا دولت‌های خارجی استفاده می‌کنند. این نرم افزارها تبدیل به یکی از نیازهای اصلی ما ایرانی‌ها شده است. به‌طوری‌که برای انجام اکثر کارهایمان، ابتدا فیلترشکن خود را روشن می‌کنیم. از ارتباط با دوستان و خواندن اخبار در فضای دیجیتال تا دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فیلترشده، از کارهایی هستند که نیاز ما را به فیلترشکن روشن می‌کند. البته ماجرای فیلترینگ در ایران تازه نیست و از همان اوایل پیدایش اینترنت و شبکه‌های آنلاین، بحث فیلتر کردن جز موضوع‌های داغ بوده و اکثرا هم بدون توجه به وضعیت آن پلتفرم در داخل کشور، مسئولان اقدام به فیلتر و محدود کردن دسترسی از داخل کشور به آن می‌کنند.

فیلترشکن ها تنها کلیدهای در دسترس مردم

تنها گزینه ایرانیان برای عبور از این تحریم‌ها و فیلترینگ، استفاده از فیلترشکن است. اخیرا با گسترش و وسعت گرفتن بحث فیلترینگ، فیلترشکن‌های سابق نیز بسته شد و مردم برای راهکار، روی به فیلترشکن‌های نامعتبر و ناامن آوردند که در نتیجه این اقدام، شاهد چندین حمله سایبری به سیستم‌های حساس کشور بوده‌ایم که حمله‌کنندگان از طریق فیلترشکن‌های ناامن وارد سیستم مخابراتی کشور می‌شدند و اقدام به خرابکاری می‌کردند.

بحث فیلترشکن های پولی هم که مدتی است سر زبان‌هاست و مردم از مافیاها و البته درآمدهای بسیار هنگفتی که به جیب می‌زنند، صحبت می‌کنند. از این رو، وزارت ارتباطات قصد دارد تا برای جلوگیری از این درآمدهای بالا و کسب سود فروش فیلترشکن به نفع دولت، خودش اقدام به عرضه و فروش فیلترشکن به مردم کند. لازم به ذکر است که نمایندگان مردم در مجلس نیز با این موضوع موافق بوده‌اند.

بررسی آمار استفاده از فیلترشکن سایفون در ایران

یکی از فیلترشکن‌هایی که بین ایرانیان محبوبیت و استفاده زیادی دارد، سایفون است.

مایک هال، بنیان‌گذار و رئیس شرکت فیلترشکن سایفون طی مصاحبه‌ای که با بی‌بی‌سی داشته، اعلام کرد روزانه 5 میلیون کاربر ایرانی از سایفون استفاده می‌کنند. او می‌گوید در دوران اوج فیلترینگ گذشته، عدد 11.5 میلیون کاربر نیز برای این فیلترشکن ثبت شده است. او می‌گوید به‌طور متوسط، 35 میلیون کاربر در هفته از سایفون استفاده می‌کنند و این رقم برابر با تعداد افراد بزرگسال در ایران است که نشان می‌دهد آنها از سایفون به‌عنوان فیلترشکن استفاده می‌کنند. مایک هال ادعا می‌کند تمام ارقامی که اعلام کرده، به‌طور مستندات کامل روی سرورهایشان ذخیره شده است.

آمار و ارقام عجیب استفاده از فیلترشکن‌ها

فیلترینگ

آمار و ارقام گفته شده تنها مختص یک فیلترشکن بوده و امروزه با گستره انبوهی از فیلترشکن‌ها مواجه هستیم که چه پولی و چه رایگان، استفاده زیادی از آنها می‌شود. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان میزان کاربرهایی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند را تا مرز 96 درصد کاربران ایرانی حساب کرد.

کمیسیون صنایع مجلس نیز در شهریور ماه گذشته در جلسه رسیدگی به مشکلات اینترنت شهروندان و کسب‌وکارهای آنلاین، به ارقام تازه‌ای اشاره کرد. طبق اطلاعات این کمیسیون، 64 درصد کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند و 25 درصد سهم پهنای باند نیز مختص پهنای باندهای ناشناس است. آنها معتقد هستند که یکی از علل اصلی کاهش کیفیت و سرعت اینترنت، استفاده بیشتر مردم از فیلترشکن‌ها است. یعنی از طرفی محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت و از طرفی افزایش استفاده مردم از فیلترشکن، باعث کاهش سرعت اینترنت بوده است.

یکی دیگر از آمارهایی که کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده، استفاده 96 درصدی کاربران اینترنت از فیلترشکن است. در مثال‌های دیگری که آورده‌اند گفته شده تعداد ایرانیانی که از شبکه‌های آنلاین فیلتر شده استفاده می‌کنند، حدود 60 میلیون نفر است. برآورد دیگری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، حاکی از استفاده 90 درصد کاربران ایرانی اینترنت از فیلترشکن های رایگان یا پولی است. رقم 96 درصد نیز توسط انجمن تجارت الکترونیک تهران تایید شده است.

همچنین بخوانید:آمار تکان دهنده میزان هزینه و درصد استفاده کاربران اینترنت ایران از فیلتر شکن

بررسی گردش مالی فیلترشکن‌فروش‌ها

یکی از سوالاتی که همواره در ذهن کاربران فیلترشکن‌ها وجود دارد، در مورد میزان سود فروش فیلترشکن‌ها بوده و این‌که صاحب اصلی این سود چه کسی یا چه ارگانی است.

رقمی که اکثر ما با استناد به گفته چند نماینده مجلس در مورد بازار مالی خرید و فروش فیلترشکن‌ها می‌دانیم، حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان است. گفته می‌شود برخی نمایندگان از طریق رانت‌هایی که داشته‌اند، توانسته‌اند از طریق طرح صیانت و بازار فیلترشکن‌ها، سود هنگفتی برای خود کسب کنند که اطلاعات این افراد در دست وزارت اطلاعات است. وزارت اطلاعات نیز حاضر نشده جزئیات و مشخصات این افراد را حتی در اختیار مجلس بگذارد. همچنین یکی از نمایندگان مجلس هم ادعا کرده بود کسانی که برنامه فیلترینگ را در کشور اجرا می‌کنند، یا خودش مستقیما فیلترشکن می‌فروشند یا از طریق واسطه‌ها اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند و سود اصلی این بازار در دست این افراد است.

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس مدعی شده وزارت ارتباطات باید در مسئله فروش فیلترشکن‌ها ورود جدی کند؛ چرا باید سود سرشار این بازار و بساط فیلترشکن‌فروش‌ها به دست غیره برود. او به وزارت ارتباطات پیشنهاد داده است تا خود وزارت، اقدام به فروش فیلترشکن کند تا سود هنگفت این کار، سرمایه وزارتخانه شود.

کنترل محتوای موجود در فضای آنلاین، یکی از ضروری‌ترین اقدامات هر دولتی برای جلوگیری از پخش محتوای نامناسب در جامعه است؛ اما این که برای نادیده گرفتن و از زیر مسئولیت در رفتن موضوع، کل دسترسی همه مردم به آن پلتفرم و سیستم را محدود و قطع کرد، واقعا نشان‌دهنده بی‌کفایتی افرادی است که مسئولیت کنترل این محتوا را دارند. در واقع آنها برای راحتی کار خود در امر بررسی و رصد محتواهای تولید شده، کل آن سیستم را قطع می‌کنند تا هیچ‌کس نه محتوایی تولید کند و نه کسی محتوایی ببیند. اما دنیا بزرگتر از وسعت دید آنهاست و با قطع کردن آنها، کسانی که محتوا تولید می‌کردند راحت‌تر به کار خود پرداختند، چون دیگر کسی نبود که رصدشان کند و آنهایی هم که می‌دیدند با نصب یک فیلترشکن، دسترسی دوباره به بی‌نهایت مطلب را داشتند.

چند نکته به مسئولان در خصوص فیلترینگ

1- در رابطه با کودکان و نوجوانانی که به سمت محتوای نامناسب می‌روند، مقصر اصلی آنهایی هستند که فیلترینگ را به پا کردند. کودکان و نوجوانان با وضعیت امروز به‌راحتی می‌توانند فیلترشکن نصب کنند و به گردش در فضایی بپردازند که اگر رصدی بود، آنها نمی‌توانستند در دام این افراد شیطان‌صفت گرفتار شوند.

2- فیلترشکن‌ها بزرگترین تهدیدکننده امنیت سایبری و اطلاعات کل کشور هستند که در هنگام نصب، با دسترسی‌های مختلفی مانند دسترسی به اطلاعات ما و شبکه‌های گوشیمان به کل اطلاعات مهم ما و شبکه‌های تلفن همراهمان دسترسی می‌یابند و با یک حمله سایبری، می‌توانند ساعت‌ها ما را در اختلال قرار دهند. آیا واقعا فیلترینگ ارزش این همه خطر و تهدید را دارد؟

3- گردش مالی فیلترشکن‌ها که حتی خودتان هم نمی‌دانید از کجا سرچشمه می‌گیرد، یکی دیگر از مسائلی است که تیشه بر ریشه اقتصاد کشور می‌زند. چرا باید میلیاردها تومان مصرف کاری شود که خودتان کرده‌اید و اگر این هزینه‌ها صرف آبادانی کشور می‌شد، چه تحولاتی که می‌شد با این پول‌ها ایجاد کرد.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *